📚 فرازهای مهم نشست تخصصی معاونان آموزش ابتدایی شهر تهران باحضور مددی مشاور محترم وزیر آموزش و پرورش باموضوع " برنامه سالانه "مورخ چهارشنبه ۹۹/۵/۱۵
✒️
۱)اصل در آموزش وپرورش اجرای برنامه درسی ملی است.
✒️
۲)ماموریت اصلی ،محقق کردن برنامه ی درسی دوره های تحصیلی می باشد.
✒️
۳)محقق شدن برنامه درسی مستلزم زمینه سازی ، اصلاح فرایندها و تدابیر لازم است.
✒️
۴)تحقق اهداف تربیتی راباید از رهگذر برنامه درسی جستجو کرد.
(ریاضی برای تربیت، علوم برای تربیت و......)
✒️
۵)پررنگ شدن فعالیت های مکمل نماید موجب کمرنگ شدن برنامه درسی شود.
✒️
۶)اجرای مطلوب برنامه درسی نیاز به کیفیت بخشی دارد و همه ی فعالیت ها باید در مسیر قوام بخشی به برنامه ی درسی باشد.
✒️
۷) برنامه سالانه اصل نیست بلکه مکمل برنامه درسی می باشد.
✒️
۸)در برنامه ، مقصد مشترک: " مدرسه " و موضوع مشترک: " دانش آموز " است . این دو وجه اشتراک می طلبد تا همه ی تصمیم گیرندگان ،با رویکرد تشریک مساعی ، ادغام کارها ،به دور از موازی کاری و پرهیز از پیام های پراکنده تصمیمات هماهنگ بگیرند.
✒️
۹)در تدوین برنامه سالانه باید نگرش بخشی کنارگذاشته شده و پیام واحد به مدارس انتقال یابد .
✒️
۱۰)درتدوین برنامه سالانه در مناطق ، مبتنی بربلوغ سازمانی ، چهار مرحله ی هماهنگی، تجمیع ، ادغام و تلفیق برنامه های متعدد دوایر رویکرد مهمی است که احتیاج به کارفرهنگی دارد.
✒️
۱۱) ترسیم نمای " هویت دوره ای" مدنظر و یکی از اهداف اصلی می باشد.
✒️
۱۲) آنچه به عنوان برنامه سالانه تدوین شده مجموعه ای از سیاست ها و فعالیت هایی است که دقیقا منطبق برسندتحول بنیادین آموزش و پرورش است.
✒️
۱۳)اهداف دوره های تحصیلی در سال ۱۳۹۷ درشورای عالی آموزش وپرورش مصوب شده که مبنایی برای همه ی بخش های آموزش وپرورش می باشد.
✒️
۱۴) برنامه ریزی در تمام سطوح از ستاد تا مدرسه باید بر اساس اهداف مصوب صورت گیرد.
✒️
۱۵) اهداف دوره های تحصیلی جهت رسیدن به تربیت تمام ساحتی طراحی شده لذا همه ی دوره های تحصیلی برای تحقق اهداف مذکور باید تلاش کنند.
✒️
۱۶) به جهت رسیدن به اهداف دوره های تحصیلی، باید تمام برنامه ها حول محور آن بچرخد.
✒️
۱۷) ملاک برنامه ها ،فعالیت ها و پروژه ها درمدرسه ، انطباق بین اهداف برنامه درسی و ساحت های شش گانه ی تربیتی می باشد.
✒️
۱۸)دراستراتژی اصلی ، ساحت های همه جانبه و اهداف دوره های تحصیلی مدنظر است.
✒️
۱۹)سیاست و برنامه ی پیش رو متناسب سازی فعالیت ها با اهداف دوره تحصیلی است که حد آن در هرساحت تربیتی مشخص شده است.
۲۰)ایجاد رابطه بین اهداف دوره تحصیلی، ساحت های شش گانه و برنامه انطباق سازی می باشد.
✒️
۲۱)در دوره ابتدایی چارچوب برنامه سالانه بر بستر تدبیر است.
✒️
۲۲)برنامه تدبیر قالبی است که محتوای فعالیت ها و انتظارات در آن ریخته می شود.
✒️
۲۳)رویکرد برنامه تدبیر درمسیر ساحت ها تنظیم شده است.
✒️
۲۴)معیار مهم درفرایند تدوین برنامه در مدرسه ، " صیانت از * برنامه ی درسی " می باشد.
والسلام